dinsdag 20 augustus 2013

Een nieuwe klik!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een stukje voor deze blog heb
geschreven. De laatste blog dateert alweer uit april van dit jaar.
Toen was het nog 20 graden kouder en had ik net mijn eerste foto’s op
het kart circuit gemaakt. Inmiddels heb ik al meerdere sessies op het
kart circuit gedaan. Mij wat meer in het zo geheten “pannen” verdiept,
wat resulteerde in mooie spectaculaire autosport foto’s.
En dat met de
beperkte middelen waarmee ik die foto’s tot stand heb gebracht. Geheel
in de lijn van het raceteam waar ik aan verbonden ben. Larissa
debuteert op het NK en de GK4 met een compleet krom frame, en weet ook
afgelopen juli “pole position” te behalen.

In beide gevallen is vervanging geen overbodige luxe zou je zo zeggen.
LT-Racing heeft inmiddels een sponsor gevonden die het mogelijk maakt
om een nieuw frame te gaan gebruiken. Maar ook ik heb inmiddels een
keuze gemaakt.
Schreef ik verleden jaar nog over de keuze tussen de
Nikon 800 en de Canon 5DIII, maar wachtte met smart op de introductie
van de nieuwe Canon 7D zoals in januari van dit jaar beschreven. De
nieuwe Canon 7D werd tot op heden nog altijd niet geïntroduceerd. Wel
kondigde Canon dat er eind augustus de 70D op de markt zou komen.

 De specificaties en de prijs van deze 70D deed mij aangenaam verassen.
Vooral de nieuwe DIGIC 5+ beeldprocessor maakte indruk. Volgens Canon
zou er door gebruik van deze beeldsensor zou er sneller en
nauwkeuriger worden scherpgesteld en hierdoor een hoogwaardige
beeldkwaliteit voor zowel filmen als fotograferen worden bereikt.

De 70d specificaties streven de huidige 7D specificaties zelfs
voorbij. Alleen de snelheid is bij de 7D één frame per seconden
sneller.  De 19 cross AF-punten, 1080p movies, Viewfinder, Metering,
RAW verwerking op de camera en de bediening van speedlites op afstand
te bedienen zijn gelijk aan de huidige 7D. Op de 70D haalt de 20.2
Megapixel CMOS sensor, Dual Pixel AF, beweegbaar en touchscreen
scherm, ISO 12800, WI-FI en Electronic level de Canon 7D zelfs in.
Een ander opvallend detail is dat de EOS 7D body € 1.179,- kost en de
EOS 70D € 1.099,- gaat kosten.

Mijn huidige Olympus is alweer uit 2008 en heeft de maximale clicks
(71.000) dicht benaderd of zelfs al overschreden. Het aantal clicks is
in feite het aantal foto’s wat je met de camera maakt. Technisch
gezien is dit het aantal shutter bewegingen wat de camera heeft
meegemaakt. In een spiegelreflex betekend het aantal keer dat je de
ontspanknop hebt ingedrukt en de spiegel heeft bewogen om het licht
tot de sensor toe te laten en een foto te maken.
Dit gegeven is belangrijk als je wil weten wat de verwachte levensduur
van een camera is. In het digitale tijdperk worden meer foto’s gemaakt
dan vroeger in het analoge tijdperk. Fabrikanten houden hier doorgaans
wel rekening mee. Canon predikte met de EOS 7D campagne dat de sluiter
zeker 150.000 clicks haalt.












Naast de maximale clicks zijn natuurlijk ook de specificaties een
enorme vooruitgang. De resolutie en de snelheid wordt met de Canon
geheel verdubbeld. Maar ook de autofocus wordt met 18 cross punten
meer aanzienlijk betrouwbaarder. Ook op ISO gevoeligheid kan er nu in
mindere lichtomstandigheden beter worden gefotografeerd. Met de
Olympus kan ik technisch gezien niet verder dan ISO 400, terwijl de
Canon effectief 4x hogere ISO waardes haalt. Dat de body van de Canon
van aluminium en hars van polycarbonaat met glasvezel en geleidende
vezel is voorzien, en hierdoor (spat)water en stofbestendig is, met
een gewicht van 755 gram (280 gram zwaarder, maakt de camera ook nog
eens robuuster. Toch is de Canon EOS 70D niet gek veel groter dan de
Olympus. (0,3 cm x 1,2 cm x 1,1 cm groter).

De Canon EOS 70D is in mijn ogen reëel gezien de geschikte camera  om
mijn huidige fotografie werkzaamheden te kunnen continueren en zelfs
een stevige boost kan laten maken.  Natuurlijk zie ik sommige
fotografen nu denken waarom ik niet over gaat naar een fullframe
camera. Daar ik van merk gaat wisselen is een fullframe camera met
daarbij horende fullframe lenzen een zeer kostbare zaak. Met de 70D
heb ik een camera waarmee ik vrij allround kan acteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten